Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo ?
30 marca 2021
Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo ?
(opracowała: psycholog mgr Monika Żak-Dobska)
Każde dziecko potrzebuje wiele zrozumienia, ale dziecku nadpobudliwemu jest ono szczególnie potrzebne. Warto pamiętać, że jego zachowanie, męczące dla otoczenia jemu samemu sprawia również poważne problemy.
Dzieciom nadpobudliwym psychoruchowo można pomóc:
- organizując im środowisko zewnętrzne - uporządkowane otoczenie to ważny
Takie dziecko żyje w świecie wewnętrznego niepokoju i dlatego świat wokół
niego powinien być uporządkowany. - Dziecko nadpobudliwe potrzebuje więcej zrozumienia , tolerancji i cierpliwości ze
strony dorosłych. Warto pamiętać, że jego zachowania, męczące dla otoczenia, jemu samemu sprawiają również poważne problemy, trudniej mu znaleźć przyjaciół, trudno odnieść sukces, trudniej usłyszeć pochwały.
- Wprowadzaj porządek i rutynę. Większość dzieci lubi, kiedy rytm dnia jest stały.
Znana pora wstawania, posiłków, obowiązków i kładzenia się spać. Daje im to
poczucie bezpieczeństwa i stałości. Poza tym układ nerwowy i cały organizm dziecka
ma czas na regenerację. - Ograniczaj bodźce. Ponieważ dziecko łatwo się rozprasza, należy się starać by w domu był spokój. Należy unikać puszczania głośnej muzyki, trzeba ograniczać
przesiadywanie przed telewizorem czy komputerem. Trzeba dbać o to, by dziecko
mogło się skupić na jednej czynności. Kiedy je, niech nie gra radio. Kiedy czyta, niech
nie je itd. - Mów jasno i wyraźnie. Staraj się, by to, co mówisz, było jak najbardziej konkretne.
Zamiast ogólnego:" znów nie posprzątałeś pokoju". powiedz raczej: "pościel łóżko".
Zamiast "ale z ciebie niezdara" powiedz: 'trzymaj filiżankę za ucho ". Nie dawaj
dziecku zbyt dużo możliwości wyboru. - Staraj się planować. Dzieci nadpobudliwe wytrąca z równowagi wszystko, co jest
nagłe i niespodziewane. Dlatego jest mu dobrze w domu. - Przewiduj za dziecko wydarzenia. Rozkładaj jego przyszłe zadania na prostsze,
mniej odległe czynności i natychmiast nagradzaj dziecko. - Zadbaj o miejsce pracy dziecka. Każde dziecko w wieku szkolnym, a zwłaszcza
nadpobudliwe powinno mieć wygodne i ciche miejsce pracy, z małą ilością
przedmiotów dookoła. Najlepszy będzie jasny blat, lampa i dwa pojemniki: na kredki
i na długopisy. Miejsce do pracy powinno być jasne i nie zagracone.
- Staraj się interweniować w sytuacjach konfliktowych, w jakie uwikłało się twoje
dziecko, reguluj jego zachowania, ucz go innego sposobu negatywnych uczuć. - Zachęcaj dziecko do wykonywania różnego rodzaju prac plastycznych, które pomogą
mu uzewnętrznić jego uczucia. - Staraj się dostosować tempo pracy i zabawy do możliwości psychofizycznych
- Zapewnij dziecku specjalistyczną pomoc psychologiczno - pedagogiczną w momencie, gdy dziecko zaczyna mieć problemy w nauce.
- Daj dziecku szansę wypowiadania się, jednocześnie porządkuj jego wypowiedzi,
pamiętając o tym, że dziecko ma skłonność do udzielania pochopnych odpowiedzi. - Staraj się budzić zainteresowania dziecka i angażować go w bardzo konkretnym
działaniu. - Bądź elastycznym rodzicem. Pamiętaj, że twoje wypróbowane metody
wychowawcze mogą cię zawieść. Dziecko nadpobudliwe wymaga jasno określonych
reguł ale nadmierny rygoryzm często daje odwrotny skutek do zamierzonego. - Nie obwiniaj się . Nic dziwnego, że mając w domu tak żywe dziecko, często niesforne
i ty- rodzic stajesz się impulsywna i nie postępujesz „właściwie". Jeśli zdarzy ci się
zareagować agresją spróbuj sobie wybaczyć. Po prostu przeproś dziecko i działaj - Ucz się skutecznych metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Pracuj nad
własnymi emocjami, ucz się tzw. „komunikacji otwartej". - Staraj się konfrontować dziecko z konsekwencjami swoich zachowań.
Przypominaj i podpowiadaj mu, jak ma postępować, aby lepiej zorganizować czas i móc korzystać z rozmaitych wskazówek.
- Staraj się współpracować ze szkołą, przedszkolem do którego uczęszcza twoje
dziecko - dbaj o jego pozytywny wizerunek w oczach innych. - Baw się razem z dzieckiem. Są zabawy, które mogą powoli ale dość skutecznie mogą
pomóc wyciszyć dziecko i poprawić jego funkcjonowanie szkolne i społeczne - Przypominaj dziecku o pewnych obowiązkach, umieszczając, np. karteczki z różnymi napisami w widocznych miejscach.
- Podsuwaj dziecku rozwiązania alternatywne. Zamiast mówić, żeby przestało coś
robić, staraj się mu podsunąć, co mogłoby zacząć robić.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-03-30 |
Data publikacji: | 2021-03-30 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Alicja Hinc |
Liczba odwiedzin: | 2405 |